Research in problem solving, reasoning, communication, and modelling: An analysis of 30 years of published articles in Quadrante

Authors

  • Joana Brocardo Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Setúbal | UIDEF, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, Portugal https://orcid.org/0000-0002-0526-7332
  • Isabel Vale Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Viana do Castelo | CIEC, Instituto de Educação, Universidade do Minho, Portugal https://orcid.org/0000-0001-6155-7935
  • Luís Menezes Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Viseu | CI&DEI, Instituto Politécnico de Viseu, Portugal https://orcid.org/0000-0002-8978-8900

DOI:

https://doi.org/10.48489/quadrante.28065

Keywords:

mathematical problem solving, mathematical reasoning, mathematical communication, mathematical modelling

Abstract

This article analyses the papers published in Quadrante between 1992-2021 that focus on the mathematical processes of Problem Solving, Reasoning, Communication, and Modelling. The analysis was grounded on 102 papers associated with keywords related to each of those themes, leading to subcategories of analysis. We notice the relevance of the tasks in supporting the learning of these processes, while characteristics that should be present in their design are proposed. It becomes clear the importance of the way the teacher designs, explores and manages classroom interactions and a tension is identified between exploratory and direct approaches for teaching mathematics. The idea that problem solving is an important part of what it means to teach and learn, either as a skill, as a content, and/or as a teaching/learning methodology, is underlined, and its demanding nature is noted; several ideas are also suggested to promote problem solving teaching practice. The understanding of reasoning as not being limited to deductive reasoning and the discussion about the characteristics and/or potentialities of reasoning associated with multiple mathematical topics is highlighted; moreover, characteristics associated with proof, justification and generalization are proposed. It is also emphasized that mathematical modelling experiences can support learning, stressing the importance of using different technological tools.

References

Allevato, N., & Vieira, G. (2016). Do ensino através da resolução de problemas abertos às investigações matemáticas: Possibilidades para a aprendizagem. Quadrante, 25(1), 113–132. https://doi.org/10.48489/quadrante.22926

Almeida, A., & Almeida, L. (2011). Processos cognitivos e resolução de problemas em alunos com elevado raciocínio numérico: diferenças entre alunos de maior e menos rendimento escolar. Quadrante, 20(2), 7–16. https://doi.org/10.48489/quadrante.22868

Almeida, L., Pessoa da Silva, K., & Borssoi, A. (2021). Um estudo sobre o potencial da experimentação em atividades de modelagem matemática no ensino superior. Quadrante, 30(2), 123–146. https://doi.org/10.48489/quadrante.23605

Alsina, A., Toalongo-Guamba, X., Trelles-Zambrano, C., & Salgado, M. (2021). Desarrollando habilidades de modelización matemática temprana en Educación Infantil: un análisis compa-rativo en 3 y 5 años. Quadrante, 30(1), 74–93. https://doi.org/10.48489/quadrante.23654

Alvarenga, D., & Vale, I. (2007). A exploração de problemas de padrão: um contributo para o desenvolvimento do pensamento algébrico. Quadrante, 16(1), 27–56. https://doi.org/10.48489/quadrante.22813

Alwast, A., & Vorhölter, K. (2021). O desenvolvimento das competências de noticing de futuros professores num contexto de modelação matemática: um estudo de caso. Quadrante, 30(2), 293–314. https://doi.org/10.48489/quadrante.23659

Andresen, M. (2021). Aprendizagem subsidiária sobre epidemias resultante da modelação com equações diferenciais. Quadrante, 30(2), 58–78. https://doi.org/10.48489/quadrante.23603

Antonini, S. (2018). Conceitos figurativos na prova por redução ao absurdo. Quadrante, 27(2), 115–132. https://doi.org/10.48489/quadrante.22967

Araújo, J., & Lima, F. (2021). A natureza e o propósito dos exemplos usados por um professor em suas intervenções em projetos de modelagem. Quadrante, 30(2), 315–334. https://doi.org/10.48489/quadrante.23743

Ärlebäck, J., Frejd, P., & Doerr, H. M. (2021). Explorando os modelos de estudantes sobre amostragem e inferência com variáveis nominais. Quadrante, 30(1), 158–177. https://doi.org/10.48489/quadrante.23655

Aymerich, À., & Albarracín, L. (2021). Modelización matemática en actividades estadísticas: identificando elementos clave del diseño para promover la generación de modelos en el estudio de la variabilidad. Quadrante, 30(2), 179–199. https://doi.org/10.48489/quadrante.23686

Azcárate Goded, P. (1999). El conocimiento profesional: Naturaleza, fuentes, organización y desarrollo. Quadrante, 8(1&2), 111–138. https://doi.org/10.48489/quadrante.22716

Blanco, L. J. (1997). Concepciones y creencias sobre la resolución de problemas de estudiantes para profesores y nuevas propuestas curriculares. Quadrante, 6(2), 45–65. https://doi.org/10.48489/quadrante.22697

Blomhøj, M., & Elicer, R. (2021). Modelos epidemiológicos e o problema da coerência: entre a justificação crítica e uma prática de ensino da modelação matemática. Quadrante, 30(2), 79–100. https://doi.org/10.48489/quadrante.23597

Blomhøj, M., & Niss, M. (2021). Descodificar, compreender e avaliar modelos matemáticos existentes: o que é que isso requer? Quadrante, 30(2), 9–36. https://doi.org/10.48489/quadrante.24129

Blum, W., & Leiß, D. (2007). How do students and teachers deal with modelling problems? In C. Haines, P. Galbraith, W. Blum, & S. Khan (Eds.), Mathematical Modelling - Education, engineering and economics (pp. 222-231). Horwood Publishing. https://doi.org/10.1533/9780857099419.5.221

Boavida, A. M. (1992). O sentido de resolução de problemas. Quadrante, 1(1), 45–71. https://doi.org/10.48489/quadrante.22619

Boavida, A. M. (2006). Colaborando a propósito da argumentação na aula de Matemática. Quadrante, 15(1&2), 65–93. https://doi.org/10.48489/quadrante.22805

Branco, M. G. (2013). As dificuldades dos alunos quando trabalham com tarefas de exploração e investigação. Quadrante, 22(1), 107–132. https://doi.org/10.48489/quadrante.22885

Brendefur, J. & Frykholm, J. (2000). Promoting mathematical communication in the classroom: Two perspectives teachers’ conceptions and practices. Journal of Mathematics Teacher Education, 3, 125–153. https://doi.org/10.1023/A:1009947032694

Brunheira, L., & Ponte, J. P. da. (2018). Definir figuras geométricas: uma experiência de formação com futuras professoras e educadoras. Quadrante, 27(2), 133–159. https://doi.org/10.48489/quadrante.22965

Buchholtz, N. (2021). Processos de modelação dos alunos envolvidos em trilhos matemáticos. Quadrante, 30(1), 140–157. https://doi.org/10.48489/quadrante.23699

Canavarro, A. P. (2007). O pensamento algébrico na aprendizagem da Matemática nos primeiros anos. Quadrante, 16(2), 81–118. https://doi.org/10.48489/quadrante.22816

Canavarro, A. P., Oliveira, H., & Menezes, L. (2014). Práticas de ensino exploratório da Matemática: Ações e intenções de uma professora. In J. P. Ponte (Ed.), Práticas Profissionais dos Professores de Matemática (pp. 217-233). Instituto de Educação.

Canavarro, A. P., & Pinto, M. E. (2012). O raciocínio matemático aos seis anos: Características e funções das representações dos alunos. Quadrante, 21(2), 51–80. https://doi.org/10.48489/quadrante.22880

Carreira, S. (1992). Aplicações e modelação nos currículos de Matemática: Contornos do debate actual. Quadrante, 1(1), 73–91. https://doi.org/10.48489/quadrante.22618

Carreira, S. (1993). Construção e exploração de modelos matemáticos em situações do mundo real envolvendo Trigonometria. Quadrante, 2(1), 49–62. https://doi.org/10.48489/quadrante.22631

Carreira, S. (1998). Do triângulo ao trapézio semiótico: Uma análise do pensamento metafórico em problemas de aplicação da matemática. Quadrante, 7(1), 33–54. https://doi.org/10.48489/quadrante.22702

Carrillo, J. (2000). Aportaciones desde la resolución de problemas a la construcción de conocimiento profesional. Quadrante, 9(2), 27–54. https://doi.org/10.48489/quadrante.23020

Carvalho, A. T., & Gontijo, C. H. (2020). Discursos em interações comunicativas em aulas de matemática e o desenvolvimento da criatividade compartilhada. Quadrante, 29(2), 109–131. https://doi.org/10.48489/quadrante.22573

Chapman, O. (1999). Teacher intervention during mathematical problem solving. Quadrante, 8(1&2), 169–188. https://doi.org/10.48489/quadrante.2271

Clements, D. H., Sarama, J., Swaminathan, S., Weber, D., & Trawick-Smith, J. (2018). O ensino e a aprendizagem da Geometria: Princípios fundamentais. Quadrante, 27(2), 7–31. https://doi.org/10.48489/quadrante.22970

Conceição, J., & Rodrigues, M. (2020). Processos de raciocínio espacial na representação de figuras 3D por alunos do 1.º ano do ensino básico. Quadrante, 29(1), 115–139. https://doi.org/10.48489/quadrante.23007

Corrêa, S., & Lopes, C. (2020). A relação dialógico-comunicativa gerada pela insubordinação criativa na educação estatística de crianças. Quadrante, 29(2), 86–108. https://doi.org/10.48489/quadrante.22574

Elfringhoff, M., & Schukajlow, S. (2021). O que torna um problema de modelação interessante? Fontes de interesse situacional em problemas de modelação. Quadrante, 30(1), 8–30. https://doi.org/10.48489/quadrante.23861

Esteley, C., & Cruz, M. F. (2021). Producción de sentidos sobre modelización: el caso de un grupo de futuras profesoras. Quadrante, 30(2), 269–292. https://doi.org/10.48489/quadrante.23937

Falsetti, M. C., & Lugo, J. I. (2016). Acciones de validación en Matemática en clases de la escuela secundaria. Quadrante, 25(1), 5–26. https://doi.org/10.48489/quadrante.22930

Ferreira, N., & Ponte, J. P. (2018). Propondo tarefas sobre números racionais: as ações de futuras professoras durante a prática de ensino supervisionada. Quadrante, 27(1), 113–136. https://doi.org/10.48489/quadrante.22958

Freiman, V., & Manuel, D. (2015). Relating students’ perceptions of interest and difficulty to the richness of mathematical problems posted on the CAMI Website. Quadrante, 24(2), 61–84. https://doi.org/10.48489/quadrante.22922

Galbraith, P., & Fisher, D. (2021). Tecnologia e modelação matemática: Enfrentando desafios, abrindo portas. Quadrante, 30(1), 198–218. https://doi.org/10.48489/quadrante.23710

Garofalo, J. (1989). Beliefs and their influence on mathematical performance. Mathematics Teacher, 82(7), 502–505. https://www.jstor.org/stable/27966379

Goma, J. L. de S., Manrique, A. L., & Martinho, M. H. (2020). A comunicação matemática escrita de futuras professoras dos anos iniciais do Ensino Fundamental envolvendo o pensamento algébrico. Quadrante, 29(2), 47–67. https://doi.org/10.48489/quadrante.22571

González Galaviz, I., Lima, C., & Alvarado Monroy, A. (2021). Diseño de una situación contextualizada para la introducción temprana del pensamiento funcional. Quadrante, 30(1), 94–115. https://doi.org/10.48489/quadrante.23602

Graça, M. (2003). Avaliação da resolução de problemas: Que relação entre as concepções e as práticas lectivas dos professores? Quadrante, 12(1), 53–73. https://doi.org/10.48489/quadrante.22758

Greefrath, G., & Frenken, L. (2021). Problemas de Fermi em testes de avaliação padronizados no 8.º ano. Quadrante, 30(1), 52–73. https://doi.org/10.48489/quadrante.23587

Guerreiro, A., & Martins, C. (2020). Avaliação e comunicação na aula de matemática: Conceções e práticas de professores do 2.º ciclo do ensino básico. Quadrante, 29(2), 6–23. https://doi.org/10.48489/quadrante.22570

Guerreiro, A., Tomás Ferreira, R., Menezes, L., & Martinho, M. H. (2015). Comunicação na sala de aula: A perspetiva do ensino exploratório da matemática. Zetetiké: Revista de Educação Matemática, 23(4), 279-295. https://doi.org/10.20396/zet.v23i44.8646539

Henriques, A. C. (2012). O raciocínio matemático na exploração de tarefas de investigação: Um estudo com alunos universitários. Quadrante, 21(2), 139–164. https://doi.org/10.48489/quadrante.22877

Henriques, A., & Antunes, P. (2014). A exploração da covariação estatística por alunos do 10.º ano com o TinkerPlots. Quadrante, 23(2), 95–122. https://doi.org/10.48489/quadrante.22906

Højgaard, T. (2021). Ensinar para a competência matemática: Os diferentes focos da competência de modelação e da competência de resolução de problemas. Quadrante, 30(2), 101–122. https://doi.org/10.48489/quadrante.23691

Holzmann, K. K. J., Nogues, C. P., Lima, E. M., & Dorneles, B. V. (2021). Relação entre desempenho aritmético e desempenho na resolução de problemas de alunos de 3.º e 4.º anos do ensino fundamental. Quadrante, 30(2), 335–353. https://doi.org/10.48489/quadrante.23751

Ikeda, T., & Stephens, M. (2021). Identificação das principais características de uma abordagem integrada ao ensino da modelação. Quadrante, 30(1), 267–284. https://doi.org/10.48489/quadrante.23595

Irigoyen Carrillo, M. E., Alvarado-Monroy, A., & Astudillo, M. T. (2021). Diseño de una experiencia de modelización en una situación de optimización. Quadrante, 30(1), 242–266. https://doi.org/10.48489/quadrante.23593

Jacob, B., & Doerr, H. M. (2014). Statistical reasoning with the sampling distribution. Quadrante, 23(2), 123–146. https://doi.org/10.48489/quadrante.22905

Jeannotte, D., & Kieran, C. (2017). A conceptual model of mathematical reasoning for school mathematics. Educational Studies in Mathematics, 96(1), 1–16. https://doi.org/10.1007/s10649-017-9761-8

Jessen, B. E., & Kjeldsen, T. H. (2021). A modelação matemática em contextos científicos e no ensino secundário dinamarquês: Existem relações? Quadrante, 30(2), 37–57. https://doi.org/10.48489/quadrante.23658

Jesus, A. M., & Serrazina, L. (2005). Actividades de natureza investigativa nos primeiros anos de escolaridade. Quadrante, 14(1), 3–35. https://doi.org/10.48489/quadrante.22790

Kieran, C. (2007). Developing algebraic reasoning: The role of sequenced tasks and teacher question from the primary to the early secondary school levels. Quadrante, 16(1), 5–26. https://doi.org/10.48489/quadrante.22814

Lesh, R., & Doerr, H. (Eds). (2003). Beyond Constructivism: Models and Modelling Perspectives on Mathematics Problem Solving, Learning, and Teaching. Lawrence Erlbaum Associates.

Lesh, R., Hoover, M., Hole, B., Kelly, A., & Post, T. (2000). Principles for developing thought-revealing activities for students and teachers. In A. Kelly, & R. Lesh (Eds.), Handbook of research design in mathematics and science education (pp. 591–646). Lawrence Erlbaum Associates.

Liljedahl, P., & Cai, J. (2021). Empirical research on problem solving and problem posing: A look at the state of the art. ZDM – Mathematics Education, 53, 723–735. https://doi.org/10.1007/s11858-021-01291-w

Lopes, P. C., & Fernandes, E. (2019). Literacia, Raciocínio e Pensamento Estatístico com Robots. Quadrante, 23(2), 69–94. https://doi.org/10.48489/quadrante.22907

Ludwig, M., & Jablonski, S. (2021). Passo a passo: simplificando e matematizando o mundo real com o MathCityMap. Quadrante, 30(2), 242–268. https://doi.org/10.48489/quadrante.23604

Mascarenhas, D., Maia, J., Sola Martinez, T., & Hinojo Lucena, F. (2014). A importância das tarefas de investigação, da resolução de problemas e dos materiais manipuláveis no ensino e aprendizagem de perímetro, área e volume no 5.º ano de escolaridade. Quadrante, 23(1), 3–28. https://doi.org/10.48489/quadrante.22902

Mason, J., Oliveira, H., & Boavida, A. M. (2012). Reasoning reasonably in mathematics. Quadrante, 21(2), 165–196. https://doi.org/10.48489/quadrante.22876

Mata-Pereira, J., & Ponte, J. P. (2012). Raciocínio matemático em conjuntos numéricos: Uma inves-tigação no 3.º ciclo. Quadrante, 21(2), 81–110. https://doi.org/10.48489/quadrante.22879

Mendonça, L., & Lopes, C. (2017). As aprendizagens geradas num grupo colaborativo de professores durante um estudo sobre modelagem matemática na Educação Estatística. Quadrante, 26(1), 93–117. https://doi.org/10.48489/quadrante.22942

Meneghetti, R. C., & Dutra, A. (2012). Análise combinatória numa abordagem alternativa: Análise de uma aplicação em um curso de Licenciatura em Matemática. Quadrante, 21(1), 67–94. https://doi.org/10.48489/quadrante.22871

Meneghetti, R. C., & Redling, J. P. (2008). O processo de elaboração de tarefas didácticas alternativas para o ensino e aprendizagem de Matemática como possibilidade de trabalho em curso de formação de professores de Matemática. Quadrante, 17(2), 23–46. https://doi.org/10.48489/quadrante.2283

Mestre, C., & Oliveira, H. (2012). A co-construção da generalização nas discussões coletivas: Um estudo com uma turma do 4.º ano. Quadrante, 21(2), 111–138. https://doi.org/10.48489/quadrante.22878

Mestre, C., & Oliveira, H. (2016). Uma experiência de ensino no 4.º ano conduzida no duplo papel de professora-investigadora. Quadrante, 25(2), 25–49. https://doi.org/10.48489/quadrante.22937

Morais, C., & Serrazina, L. (2013). O cálculo mental na resolução de problemas de subtração. Quadrante, 22(1), 53–76. https://doi.org/10.48489/quadrante.22887

Moreno Sandoval, S., & Alvarado-Monroy, A. (2021). La modelización como vehículo para el desarrollo del razonamiento covariacional en educación secundaria. Quadrante, 30(2), 147–178. https://doi.org/10.48489/quadrante.23687

Morgan, C. (2003). Criteria for authentic assessment of mathematics: Understanding success, failure and inequality. Quadrante, 12(1), 37–51. https://doi.org/10.48489/quadrante.22759

Neto, T., Breda, A., & Godino, J. (2011). Desenvolvimento do raciocínio dedutivo ao nível do ensino secundário: Recurso a geometrias planas. Quadrante, 20(1), 83–100. https://doi.org/10.48489/quadrante.22858

Nobre, S., Amado, N., & Ponte, J. P. (2015). A resolução de problemas com a folha de cálculo na apren¬dizagem de métodos formais algébricos. Quadrante, 24(2), 85–110. https://doi.org/10.48489/quadrante.22921

Nunes, M. J., & Rodrigues, M. (2018). Compondo e desenhando formas tridimensionais: Um contributo para a caracterização do raciocínio espacial de crianças de 5 anos. Quadrante, 27(2), 63–88. https://doi.org/10.48489/quadrante.22971

Oliveira, H. (1998). Vivências de duas professoras com as actividades de investigação. Quadrante, 7(2), 71–98. https://doi.org/10.48489/quadrante.22708

Paiva, J. (2020). O papel do feedback oral na coconstrução de significados num ambiente de geometria dinâmica. Quadrante, 29(2), 132–153. https://doi.org/10.48489/quadrante.22569

Pecharromán Gómez, C., Ortega, T., & San Miguel Pérez, V. (2016). Análisis de las estrategias heurísticas y valoración del conocimiento intuitivo en la resolución de problemas del Concurso Canguro Matemático. Quadrante, 25(1), 27–58. https://doi.org/10.48489/quadrante.22929

Pedemonte, B. (2012). L’argumentation en mathématiques et sa relation avec la démonstration. Quadrante, 21(2), 5–28. https://doi.org/10.48489/quadrante.22882

Pereira, M., & Saraiva, M. J. (2005). A integração de tarefas de investigação no ensino e aprendizagem das sucessões. Quadrante, 14(2), 43–69. https://doi.org/10.48489/quadrante.22796

Pimentel, T., & Vale, I. (2012). Os padrões e o raciocínio indutivo em matemática. Quadrante, 21(2), 29–50. https://doi.org/10.48489/quadrante.22881

Pires, M. (2011). Tarefas de investigação na sala de aula de Matemática: Práticas de uma professora de Matemática. Quadrante, 20(1), 31–53. https://doi.org/10.48489/quadrante.22860

Pólya, G. (1945). How to solve it. Princeton University Press.

Pólya, G. (1981). Mathematics discovery: An understanding, learning, and teaching problem solving. John Willey & Son.

Ponte, J. P., Mata-Pereira, J., & Quaresma, M. (2013). Ações do professor na condução de discussões matemáticas. Quadrante, 22(2), 55–82. https://doi.org/10.48489/quadrante.22894

Ponte, J. P., Oliveira, H., Brunheira, L., Varandas, J. M., & Ferreira, C. (1998). O trabalho do professor numa aula de investigação matemática. Quadrante, 7(2), 41–70. https://doi.org/10.48489/quadrante.22709

Ponte, J. P., Quaresma, M., Mata-Pereira, J., & Baptista, M. (2015). Exercícios, problemas e explorações: Pers¬petivas de professoras num estudo de aula. Quadrante, 24(2), 111–134. https://doi.org/10.48489/quadrante.22920

Ponte, J. P., Salvado, C., Fraga, A., Santos, T., & Mosquito, E. (2007). Equações do 2.º grau do fim do século XIX ao início do século XXI: Uma análise de sete manuais escolares. Quadrante, 16(1), 111–146. https://doi.org/10.48489/quadrante.22809

Ponte, J. P., & Serrazina, L. (2004). Práticas profissionais dos professores de Matemática. Quadrante, 13(2), 51–74. https://doi.org/10.48489/quadrante.22780

Ramírez-Montes, G., Carreira, S., & Henriques, A. (2021). Mathematical modelling routes supported by technology in the learning of linear algebra: A study with Costa Rican undergraduate students. Quadrante, 30(1), 219–241. https://doi.org/10.48489/quadrante.23721

Ramírez-Montes, G., & Henriques, A. (2019). A aprendizagem de conceitos probabilísticos: uma experiência de ensino com recurso ao GeoGebra com alunos do 10.º ano da Costa Rica. Quadrante, 28(1), 54–78. https://doi.org/10.48489/quadrante.22974

Rodrigues, C., Ponte, J. P., & Menezes, L. (2020). Práticas discursivas de professores de Matemática na condução de discussões coletivas. Quadrante, 29(2), 24–46. https://doi.org/10.48489/quadrante.22575

Sala Sebastià, G., Font, V., & Ledezma, C. (2021). Relaciones entre los procesos de modelización matemática y de indagación desde la perspectiva del aprendizaje de las matemáticas. Quadrante, 30(1), 116–139. https://doi.org/10.48489/quadrante.23590

Santana, F. C, & Porto, M. F. P. (2020). Comunicação na sala de aula do PROFMAT e os princípios que regulam as produções textuais. Quadrante, 29(2), 68–85. https://doi.org/10.48489/quadrante.22572

Santos, L., & Ponte, J. P. (2002). A prática lectiva como actividade de resolução de problemas: Um estudo com três professoras do ensino secundário. Quadrante, 11(2), 29–54. https://doi.org/10.48489/quadrante.22753

Saraiva, M. (2016). A resolução de problemas: O legado de Pólya e uma leitura do CERME 2015. Quadrante, 25(1), 83–96. https://doi.org/10.48489/quadrante.22932

Schneider, L., Borromeo Ferri, R., & Ruzika, S. (2021). Sobre a influência do conhecimento acerca dos processos ideais-típicos de modelação nas rotas de modelação dos indivíduos. Quadrante, 30(2), 220–241. https://doi.org/10.48489/quadrante.23719

Segura Cordero, C., Ferrando, I., & Albarracín, L. (2021). Análisis de los factores de complejidad en planes de resolución individuales y resoluciones grupales de problemas de estimación de contexto real. Quadrante, 30(1), 31–51. https://doi.org/10.48489/quadrante.23592

Segurado, I., & Ponte, J. P. (1998). Concepções sobre a Matemática e trabalho investigativo. Quadrante, 7(2), 5–40. https://doi.org/10.48489/quadrante.22710

Sierspinska, A. (1998). Three epistemologies, three views of classroom communication: Constructivism, sociocultural approaches, interactionism. In H. Steinbring, M. Bussi & A. Sierpinska (Eds.), Language and communication in the mathematics classroom (pp. 30–62). NCTM.

Souza, M. A., & Guimarães, H. M. (2015). A formulação de problemas verbais de matemática: Porquê e como. Quadrante, 24(2), 135–162. https://doi.org/10.48489/quadrante.22919

Stein, M. K., & Smith, M. S. (1998). Mathematical tasks as a framework for reflection. Mathematics Teaching in the Middle School. 3, 268–275. https://doi.org/10.5951/MTMS.3.4.0268

Tripathi, P. (2008). Developing mathematical understanding through multiple representations. Mathematics Teaching in the Middle School, 13(8), 438–445. https://doi.org/10.5951/MTMS.13.8.0438

Vale, I., Pimentel, T., & Barbosa, A. (2015). Ensinar matemática com resolução de problemas. Quadrante, 24(2), 39–60. https://doi.org/10.48489/quadrante.22923

Valério, N. (2005). Papel das representações na construção da compreensão matemática dos alunos do 1º ciclo. Quadrante, 14(1), 37–65. https://doi.org/10.48489/quadrante.22789

Vásquez, S., Barquero, B., & Bosch, M. (2021). Ensino e aprendizagem de combinatória no ensino secundário: Uma abordagem de modelação baseada na Teoria Antropológica do Didático. Quadrante, 30(2), 200–219. https://doi.org/10.48489/quadrante.23878

Vieira, W., Rodrigues, M., & Serrazina, L. (2020). O conhecimento de futuros professores sobre os processos de raciocínio matemático antes e depois de uma experiência de formação. Quadrante, 29(1), 8–35. https://doi.org/10.48489/quadrante.23012

Vorhölter, K., & Krüger, A. (2021). Estratégias metacognitivas em modelação: Comparação de resultados alcançados através de diferentes métodos. Quadrante, 30(1), 178–197. https://doi.org/10.48489/quadrante.23653

Published

2022-12-30

How to Cite

Brocardo, J., Vale, I., & Menezes, L. (2022). Research in problem solving, reasoning, communication, and modelling: An analysis of 30 years of published articles in Quadrante. Quadrante, 31(2), 63–93. https://doi.org/10.48489/quadrante.28065

Issue

Section

Articles