Jean-Marie Kraemer’s views on the teaching and learning of numbers

Authors

  • Fátima Mendes Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Setúbal; Centro de Investigação em Qualidade de Vida | Portugal https://orcid.org/0000-0002-7112-9034
  • Catarina Delgado Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Setúbal; Centro de Investigação em Qualidade de Vida | Portugal https://orcid.org/0000-0001-8146-1236

DOI:

https://doi.org/10.48489/quadrante.42573

Keywords:

number learning, resolution strategies, teaching planning, tasks

Abstract

This article aims to illustrate the work of Jean-Marie Kramer in the field of Mathematics Education and to highlight his key ideas related to the teaching and learning of numbers. The first section outlines his early professional career, emphasising the experiences that shaped his areas of re­­search interest. The second focuses on his contributions to Portuguese research and tea­cher training in relation to the teaching and learning of numbers. The structure of this section is organi­­sed around a set of principles that Jean-Marie Kramer considers fundamental for planning the tea­ching of numbers. Based on these principles, some of his perspectives on the subject are also highlighted.

References

Brocardo, J., Serrazina, L., & Kraemer, J. M. (2003). Algoritmos e sentido do número. Educação e Matemática, 75, 11–15.

Cebola, G. (2019). Flexibilidade na comparação multiplicativa: um estudo com alunos do 2.º ciclo. [Tese de doutoramento, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa]. Repositório da Universidade de Lisboa. http://hdl.handle.net/10451/42867

Cobb, P., Stephan, M., McClain, K., & Gravemeijer, K. (2001). Participating in classroom mathematical practices. The Journal of the Learning Sciences, 10(1), 113–163. https://doi.org/10.1207/S15327809JLS10-1-2_6

Delgado, C. (2014). As práticas do professor e o desenvolvimento do sentido de número: um estudo no 1.º ciclo. [Tese de doutoramento, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa]. Repositório da Universidade de Lisboa. http://hdl.handle.net/10451/10559

Equipa do Programa de Formação Contínua em Matemática da Escola Superior de Educação de Setúbal (EPFCMESES) (2010). Números decimais: uma proposta de abordagem. Escola Superior de Educação. Instituto Politécnico de Setúbal.

Equipa do projeto DSN. (2005). Desenvolvendo o sentido do número: Perspetivas e exigências curriculares. Materiais para professores e educadores. Associação de Professores de Matemática.

Equipa do projeto DSN. (2007). Desenvolvendo o sentido do número. Perspetivas e exigências curriculares (Vol. II). Associação de Professores de Matemática.

Ferreira, E. (2012). O desenvolvimento do sentido de número no âmbito da resolução de problemas de adição e subtração no 2.º ano de escolaridade. [Tese de doutoramento, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa]. Repositório da Universidade de Lisboa. http://hdl.handle.net/10451/5996

Fosnot, C. T. & Dolk, M. (2001). Young Mathematicians at Work. Constructing Number Sense, Addition, and Subtraction. Heinemann.

Gravemeijer, K. (1994). Developing realistic mathematics education. Freudenthal Institute.

Gravemeijer, K., & Kraemer, J.-M. (1984). Met het oog op ruimte: een meetkundige wereldoriëntatie. (De olho no espaço: uma orientação geométrica do mundo). Zwijsen.

Kraemer, J.-M. (2001). Pôr a mão na massa (La main à la pâte). Educação e Matemática, 65, 19–26.

Kraemer, J.-M. (2002). Evaluer pour mieux comprendre les enfants et améliorer sa pratique. Educational Studies in Mathematics, 51, 95–116. https://doi.org/10.1023/A:1022428829082

Kraemer, J.-M. (2003). Avaliar para adaptar as aprendizagens à medida dos conhecimentos dos alunos. Educação e Matemática, 74, 33–41.

Kraemer, J.-M. (2005). Challenges of assessment today. In L. Santos, A. P. Canavarro & J. Brocardo (Eds.), Educação matemática: Caminhos e encruzilhadas (pp. 231-246). APM. https://www.apm.pt/files/files/Ebooks/PauloAbrantes/EBOOK_Homenagem_PA.pdf

Kraemer, J.-M. (2007). A introdução dos números decimais. In Equipa do Projecto DSN, Desenvolvendo o sentido do número: Perspectivas e exigências curriculares (pp. 23-26). APM.

Published

2025-08-02

How to Cite

Mendes, F., & Delgado, C. (2025). Jean-Marie Kraemer’s views on the teaching and learning of numbers. Quadrante, 34(1), 169–178. https://doi.org/10.48489/quadrante.42573

Issue

Section

Remembering...