Communication in the teaching and learning of Mathematics
DOI:
https://doi.org/10.48489/quadrante.22568References
Alrø, H., & Skovsmose, O. (2006). Diálogo e aprendizagem em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica.
Burleson, B. R. (2007). Constructivism: A general theory of communication skill. In B. B. Whaley, & W. Samter (Eds.), Explaining communication: Contemporary theories and exemplars (pp. 105–128). London: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
Guerreiro, A. (2011). Comunicação no ensino-aprendizagem da Matemática: Práticas no 1.º ciclo do ensino básico (Tese de doutoramento). Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Lisboa.
Guerreiro, A., Tomás Ferreira, R., Menezes, L., & Martinho, M. H. (2015). Comunicação na sala de aula: A perspetiva do ensino exploratório da Matemática. Zetetiké: Revista de Educação Matemática, 23(4), 279-295.
Martinho, M. H. (2007). A comunicação na sala de aula de Matemática (Tese de Doutoramento). Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, Lisboa.
Menezes, L. (2004). Investigar para ensinar Matemática: Contributos de um projeto de investigação colaborativa para o desenvolvimento profissional de professores (Coleção TESES- doutoramento). Lisboa: APM.
Menezes, L., Tomás Ferreira, R., Martinho, M. H., & Guerreiro, A. (2014). Comunicação nas práticas letivas dos professores de Matemática. In J. P. Ponte (Ed.), Práticas Profissionais dos Professores de Matemática (pp. 135-161). Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.
Morgan, C., Craig, T., Schütte, M., & Wagner, D. (2014). Language and communication in mathematics education: An overview of research in the field. ZDM, 46(6), 843-853.
Nacarato, A. M. (2012). A comunicação oral nas aulas de Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental. Revista Eletrônica de Educação, 6(1), 9-26.
Pimm, D. (2018). Sixty years (or so) of language data in Mathematics Education. In J. N. Moschkovich, D. Wagner, A. Bose, J. Rodrigues Mendes, & M. Schütte (Eds.), Language and communication in Mathematics Education (pp. 11-23). Springer, Cham.
Sfard, A., & Kieran, C. (2001). Cognition as communication: Rethinking learning-by-talking through multi-faceted analysis of students' mathematical interactions. Mind, Culture, and Activity, 8(1), 42-76.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Quadrante
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) belongs to Quadrante. Nevertheless, we encourage articles to be published in institutional or personal repositories as long as their original publication in Quadrante is identified and a link to the journal's website is included.