Assessment and communication in the mathematics class: conceptions and practices of teachers of the 2nd cycle of basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48489/quadrante.22570

Keywords:

assessment, communication, 2nd cycle of basic education, mathematics teachers

Abstract

This paper presents as its main goal the analysis and systematization of conceptions and practices concerning evaluation and communication in mathematics classroom of 2nd cycle of basic education teachers. We have followed an interpretative research design, with a collaboration component among researchers and teachers, supported on questioning and observation of professional practice. The results regarding the conceptions and the practices of the four participating teachers highlight the fact that assessment and communication are connected in the nature of the different sorts of oral questions and the relevance of written records, the classroom discussion and in the interaction and sharing of ideas between students and teacher. The teacher’s discourse is emphasized by or constrained to the main mathematical ideas and mathematical content that are the object of assessment. The interactions among students in the collective discussion moments are scarce, bidirectional relationships between students and teacher prevailing. The data point to a predominance of assessment of learning associated with the communication of learning, in a perspective of transmission and testing of mathematical knowledge, detrimental to assessment towards learning associated with communication for learning, understood as regulatory procedures of new learning.

References

Abrantes, P. (2002). Avaliação das aprendizagens no ensino básico. In P. Abrantes, & F. Araújo (Coords.) Avaliação das aprendizagens (pp. 9-15). Lisboa: Ministério da Educação e Departamento da Educação Básica.

Alrø, H., & Skovsmose, O. (2006). Diálogo e aprendizagem em educação matemática. Belo Horizonte: Autêntica.

Black, P., Harrison, C., Lee, C., Marshal, B., & Wiliam, D. (2004). Working inside the black box: Assessment for learning in the classroom. Phi Delta Kappan, 86(1), 9-21.

Black, P., & Wiliam, D. (2006). Assessment for learning in the classroom. In J. Gardner (Ed.), Assessment and learning (pp. 9-25). London: Sage.

Bogdan, R., & Biklen, S. (1994). Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora.

Chapman, O. (2009). Discourse to empower “self” in the learning of mathematics. In Proceedings of PME33 (Vol. 2, pp. 297–304). Thessaloniki, Grécia: PME.

Fernandes, D. (2019). Para um enquadramento teórico da avaliação formativa e da avaliação sumativa das aprendizagens escolares. In M. I. R. Ortigão, D. Fernandes, T. V. Pereira, & L. Santos (Orgs.), Avaliar para aprender em Portugal e no Brasil: Perspectivas teóricas, práticas e de desenvolvimento (pp. 139-164). Curitiba, Brasil: CRV.

Fernandes, D. (2015) Prefácio. In A. C. Neves, & A. L. Ferreira (2015), Avaliar é preciso? Guia prático de avaliação para professores e formadores (pp. 13-15). Lisboa: Guerra & Paz.

Fernandes, D. (2011). Avaliar para melhorar as aprendizagens: Análise e discussão de algumas questões essenciais. In I. Fialho, & H. Salgueiro (Eds.), Turma Mais e sucesso escolar. Contributos teóricos e práticos (pp. 81-107). Évora: CIEPUE, Universidade de Évora.

Goetz, J., & LeCompte, M (1984). Ethnography and qualitative design in educational research. New York: Academic Press.

Guerreiro, A., & Martins, C. (2018). Avaliação e comunicação: Da e para a aprendizagem. Educação e Matemática, 149-150, 49-52.

Guerreiro, A., Tomás Ferreira, R., Menezes, L., & Martinho, M. H. (2015). Comunicação na sala de aula: A perspetiva do ensino exploratório da matemática. Zetetiké, 23(4), 279-295.

Guimarães, H. (2003). Conceções sobre a Matemática e a atividade matemática: Um estudo com matemáticos e professores do Ensino Básico e Secundário (Tese de Doutoramento). Universidade de Lisboa, Lisboa.

Jiménez-Espinosa, A. (2019). La dinámica de la clase de matemáticas mediada por la comunicación. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10(1), 140-154.

Martins, C., & Guerreiro, A. (2018). Avaliação e comunicação: Convergência ou distanciamento entre perceções e práticas. In Atas do XIV Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação. Ciências, Culturas e Cidadanias (pp. 6–15). Coimbra, Portugal: Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra.

Mason, J. (2000). Asking mathematical questions mathematically. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 31(1), 97-111.

Menezes, L., Guerreiro, A., Martinho, M. H., & Tomás Ferreira, R. A. (2013). Essay on the role of teachers’ questioning in inquiry-based mathematics teaching. Sisyphus, 1(3), 44-75.

Ministério da Educação (ME) (2017). Perfil dos alunos à saída da escolaridade obrigatória. Lisboa: ME.

Neves, A. C., & Ferreira, A. L. (2015). Avaliar é preciso? Guia prático de avaliação para professores e formadores. Lisboa: Guerra & Paz.

Perrenoud, P. (1993). Avaliação: Não mexam na minha avaliação! Para uma abordagem sistémica na mudança pedagógica. In A. Estrela, & A. Nóvoa (Org.), Avaliações em educação: Novas perspetivas (pp. 171-191). Porto: Porto Editora.

Pires, V. M. (2017). Práticas de comunicação em sala de aula nos ciclos iniciais de ensino básico. Revista de Estúdios e Investigación en Psicología y Educación. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.09.3026

Radford, L., & Barwell, R. (2016). Language in mathematics education research. In A. Gutiérrez, G. C. Leder, & P. Boero (Eds.), Second handbook of research on the psychology of mathematics education (pp. 275-313). Rotterdam: Sense.

Santos, L. (2016). A articulação entre a avaliação somativa e a formativa, na prática pedagógica: Uma impossibilidade ou um desafio? Ensaio, 24(92), 637-669.

Santos, L., & Pinto, J. (2018). Ensino de conteúdos escolares: A avaliação como fator estruturante. In F. Veiga (Coord.), O ensino como fator de envolvimento numa escola para todos (pp. 503-539). Lisboa: Climepsi Editores.

Santos, L., Pinto, J., Rio, F., Pinto, F., Varandas, J., Moreirinha, O., Dias, P., Dias, S., & Bondoso, T. (2010). Avaliar para aprender: Relatos de experiências de sala de aula do pré-escolar ao ensino secundário. Porto: Porto Editora.

Thompson, A. G. (1992). Teachers’ beliefs and conceptions: A synthesis of the research. In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research in mathematics teaching and learning (pp. 127-146). New York, NY: Macmillan.

Ulleberg, I., & Solen, I. (2018). Which questions should be asked in classroom talk in mathematics? Presentation and discussion of a questioning model. Acta Didactica Norge. https://doi.org/10.5617/adno.5607

Wahyuni, I., Aminah, N. Sukestiyarno, Y. L., & Wijayanto, A. (2020). Development of evaluation of mathematical communication capabilities based on information technology for junior high school students. Journal of Physics: Conference Series, 1470. https://doi:10.1088/1742-6596/1470/1/012048

Published

2020-12-29

How to Cite

Guerreiro, A., & Martins, C. (2020). Assessment and communication in the mathematics class: conceptions and practices of teachers of the 2nd cycle of basic education . Quadrante, 29(2), 6–23. https://doi.org/10.48489/quadrante.22570

Issue

Section

Articles