Semantic congruence: a semiotic and cognitive phenomenon to be considered in mathematical learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48489/quadrante.25313

Keywords:

semantic congruence, treatment, conversion

Abstract

The semantic congruence in mathematics learning, developed by Duval as a notion that promotes the semiotic and cognitive operations of processing and conversion, has proven to be extremely important in understanding the successes and errors in students’ productions. The topic has also been proven to be equally important in the preparation of didactic activities that aim at teaching any mathematical notions. The present study works with these two ideas: to understand what happens with students' productions; and to contribute to the preparation of teaching activities.

References

Balacheff, N. (1982). Preuve et démonstrations en mathématiques au collège. Recherches en Didactique des Mathématiques, 3(3), 261–304.

Brandt, C. F., Moretti, M. T., Scheifer, C., Dionizio, F. A. Q., & Guérios, E. C. (2020). O desenvolvimento do pensamento algébrico: O papel da congruência semântica na elaboração de problemas aditivos por discentes. Educação Matemática Pesquisa, 22(2), 483–510. http://dx.doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i2p483-510

Brasil (2006). Código Matemático Unificado para a Língua Portuguesa. MEC/SEESP.

Capes/Cofecub (1996). Relatório 174/95: Relatório das atividades referentes ao período de junho de 1995 a agosto de 1996. Brasília.

Clark, H. H., & Chase, W. G. (1972). On the process of comparing sentences against pictures. Cognitive Psychology, 3, 472–517. https://doi.org/10.1016/0010-0285(72)90019-9

Duval, R. (1971). La compréhension du langage mathématique par un enfant de quatrième. In Colloque inter-IREM - Langage mathématique et formalisation. Bordeaux, France.

Duval, R. (1995). Sémiosis et pensée humaine: Registres sémiotiques et apprentissages intellectuels. Peter Lang.

Duval, R. (2002). L’apprentissage de l’algèbre et le problème cognitif de la désignation des objets. In J.-P. Drouard, & M. Maurel (Eds.), Actes des Séminaires Franco-Italien à l’IREM de Nice (Vol. 4, pp. 67–94). Nice, France.

Duval, R. (2004). Los problemas fundamentales en el aprendizaje matemáticas y las formas superiores en el desarrollo cognitivo. (Tradução M. V. Restrepo). Universidade del Valle, Colômbia.

Duval, R. (2005). Les conditions cognitives de l’apprentissage de la géométrie: Développement de la visualisation, différenciation des raisonnements et coordination de leurs fonctionnements. Annales de Didactique et Sciences Cognitives, 10. Strasbourg : IREM.

Duval, R. (2012a). Abordagem cognitiva de problemas de geometria em termos de congruência. (Tradução Méricles T. Moretti). Revemat, 7(1), 118–138. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2012v7n1p118

Duval, R. (2012b). Diferenças semânticas e coerência matemática: introdução aos problemas de congruência. (Tradução Méricles T. Moretti). Revemat, 7(1), 97–117. https://doi.org/10.5007/1981-1322.2012v7n1p97

Duval, R. (2012c). Abordagem cognitiva de problemas de geometria em termos de congruência. (Tradução Méricles T. Moretti). Revemat, 7(1), 118–138.

Duval, R. (2013). Les problèmes dans l’acquisition des connaissances mathématiques: Apprendre comment les poser pour devenir capable de les résoudre? (Tradução Méricles Thadeu Moretti). Revemat, 8(1), 1-45. http://dx.doi.org/10.5007/1981-1322.2013v8n1p1

Duval, R. (2020). Escritos simbólicos e operações heterogêneas de substituição de expressões: As condições de compreensão em álgebra elementar (Tradução Méricles Thadeu Moretti). In M. T. Moretti, & C. F. Brandt (Orgs.), Florilégio de pesquisas que envolvem a teoria semiocognitiva de aprendizagem matemática de Raymond Duval (pp. 21–52). Revemat/Universidade Federal de Santa Catarina. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/203982

Frege, G. (1971/1892). Écrits logiques et philosophiques. Seul.

Frege, G. (1978). Lógica e filosofia da linguagem (Tradução Paulo Alcoforado). Cultrix & Ed. USP.

Gomes Filho, J. (2004). Gestalt do objeto: Sistema de leitura visual. Escrituras.

Granger, G. G. (1979). Langages e épistémologie. Éditions Klincksieck.

Guillaume, P. (1979). La Psychologie de la forme. Flamarion.

Rauscher, J.-C. (2020). O caso Jonathan: O complexo de álgebra. In M. T. Moretti, & C. F. Brandt (Orgs.), Florilégio de pesquisas que envolvem a teoria semiocognitiva de aprendizagem matemática de Raymond Duval (pp. 53–83). Revemat/Universidade Federal de Santa Catarina. https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/203982

Vergnaud, G. (1990). La théorie des champs conceptuels. Recherches en Didactique des Mathématiques, 10(23), 133–170.

Published

2022-06-30

How to Cite

Moretti, M. T., Brandt, C. F. ., & Almouloud, S. A. . (2022). Semantic congruence: a semiotic and cognitive phenomenon to be considered in mathematical learning. Quadrante, 31(1), 92–112. https://doi.org/10.48489/quadrante.25313

Issue

Section

Articles