Learning limits and continuity in functions of a real variable: a look at epistemological obstacles
DOI:
https://doi.org/10.48489/quadrante.33083Keywords:
epistemological obstacles, limits and continuity, mathematics education degree, essential dualitiesAbstract
This article refers to a study conducted as part of a graduation thesis, addressing the epistemological obstacles revealed in learning limits and continuity of functions of a real variable. We observe, from the perspectives of Rezende (2003), Bachelard (1996), and Brousseau (1983), that some essential dualities present in the development of Differential and Integral Calculus might be related to the resistance of prior knowledge, leading to errors or inappropriate interpretations. Therefore, it sought to answer the following question: In what way are epistemological obstacles related to dualities manifested in the learning of limits and continuity of functions by students at Universidade Federal de Pernambuco in the Mathematics Education degree? Its main objective is to analyse these epistemological obstacles, relating them to essential dualities. To achieve this, we employed a research instrument consisting of 6 open-ended questions related to the concept of limits and continuity. Through this, it was possible to observe that students exhibited certain misconceptions caused by epistemological obstacles associated with limits and continuity of functions. These difficulties were primarily linked to the duality of variability-permanence and the duality of local-global nature. Additionally, the discrete-continuous and finite-infinite dualities were also observed. We conclude, therefore, that the way in which these concepts are constructed can create hindrances manifested by the students.
References
Alvarenga, K. B. (2013). O que dizem as pesquisas sobre inequações. (Tese de Doutorado em Educação Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil.
Bachelard, G. (1996). A formação do espírito científico: Contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Contraponto.
Brolezzi, A. C. (1999). Raízes do cálculo na Grécia antiga. Revista da pesquisa & pós-graduação, 1(1), 38–41. https://www.ime.usp.br/~brolezzi/publicacoes/grecia.pdf
Brousseau, G. (1983). Les obstacles épistémologiques et les problèmes en mathématiques. Recherches en Didactique des Mathématiques, 4(2), 165–198. https://revue-rdm.com/1983/les-obstacles-epistemologiques-et/
Celestino, M. R. (2008). Concepções sobre limites: imbricações entre obstáculos manifestos por alunos do ensino superior (Tese de doutorado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil. https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/11336
Cury, H. N. (2007). Análise de erros: O que podemos aprender com as respostas dos alunos. Autêntica.
Domingos, A. M. D. (2003). Compreensão de conceitos matemáticos avançados: a matemática no início do superior (Dissertação de Mestrado). Universidade Nova de Lisboa. https://run.unl.pt/bitstream/10362/78/1/domingos_2003.pdf
Gil, A. C. (2008). Como elaborar projetos de pesquisa. (4.ª ed.). Atlas.
Grande, A. L., & Pires, R. F. (2016). Obstáculos referentes às relações entre representação numérica sob três enfoques: aritmético, algébrico e geométrico. In L. Fonseca (Org.), Didática do Cálculo: epistemologia, ensino e aprendizagem. Editora Livraria da Física.
Gutiérrez-Fallas, L. F. & Henriques, A. (2017). A compreensão de alunos de 12.º ano dos conceitos de limite e continuidade de uma função. Quadrante, 26(1), 25–49. https://doi.org/10.48489/quadrante.22945
Lima, E. L. (2004). Análise real. IMPA.
Messias, M., & Brandemberg, J. (2015). Discussões sobre a relação entre limite e continuidade de uma função: investigando imagens conceituais. Bolema, 29(53), 1224–1241. https://doi.org/10.1590/1980-4415v29n53a21
Messias, M., & Brandemberg, J. C. (2018). O que estudantes conhecem sobre limite e continuidade? – uma discussão sobre diferentes compreensões relacionadas a esses conceitos. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática. 15(5), 6–18. https://doi.org/10.30938/bocehm.v5i15.854
Moraes, M. S. F. (2013). Um estudo sobre as implicações dos obstáculos epistemológicos de limite de função e seu ensino e aprendizagem (Dissertação de mestrado). Universidade Federal do Pará, Belém, Brasil. http://repositorio.ufpa.br/bitstream/2011/8567/6/Dissertacao_EstudoImplicacoesObstaculos.pdf
Nascimento, M. A. (2013). Ensino-aprendizagem de trigonometria: explorando e resolvendo problemas. XI Encontro Nacional de Educação Matemática, Curitiba – Paraná, Brasil. https://www.sbembrasil.org.br/files/XIENEM/pdf/916_2025_ID.pdf
Olimpio Junior, A. (2006). Compreensões de conceitos de cálculo diferencial no primeiro ano de matemática: uma abordagem integrando oralidade, escrita e informática (Tese de doutorado). Universidade Estadual Paulista, Brasil. https://repositorio.unesp.br/handle/11449/102077
Oliveira, M. C. A., & Raad, M. R. (2012). A existência de uma cultura escolar de reprovação no ensino de Cálculo. Boletim GEPEM, 61, 125–137. https://doi.org/10.69906/GEPEM.2176-2988.2012.260
Rezende, W. M. (2003). O ensino de Cálculo: dificuldades de natureza epistemológica. (Tese de doutorado). Universidade de São Paulo, Brasil. http://flacso.org.br/files/2017/08/WANDERLEY_REZENDE.pdf
Silva, M. H. M., & Rezende, M. H. (1999). Análise histórica do conceito de função. Caderno de Licenciatura em Matemática, 2(2), 29–33. https://dalicenca.uff.br/wp-content/uploads/sites/204/2020/05/Anlise_Histrica_do_Conceito_de_Funo.pdf
Silveira, M. R. A. (2015). Matemática, discurso e linguagens: contribuições para educação matemática. Editora Livraria da Física.
Siqueira, F. K. S., & Lorin, J. H. (2020). Obstáculos epistemológicos do conceito de infinito identificados em alunos ingressantes e concluintes do curso de matemática. Revista Paranaense de Educação Matemática, 19(9), 555–577. https://doi.org/10.33871/22385800.2020.9.19.555-577
Stewart, J. (2006). Cálculo. Pioneira Thomson Learning.
Tall, D., & Vinner, S. (1981). Concept image and concept definition in mathematics with particular reference to limits and continuity. Educational Studies in Mathematics, 12, 151–169. https://doi.org/10.1007/BF00305619
Universidade Federal de Pernambuco (Brasil). (2016). Programa dos componentes curriculares por período. https://www.ufpe.br/documents/39114/0/PPC+2016+-+ementas2.pdf/46094a98-ec5d-4142-98b7-ea972fc41570
Zuffi, E. M., & Pacca, J. L. A. (2009). Sobre funções e a linguagem matemática de professores do Ensino Médio. Zetetike, 8(2), 7–28. https://doi.org/10.20396/zet.v8i13-14.8646712
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) belongs to Quadrante. Nevertheless, we encourage articles to be published in institutional or personal repositories as long as their original publication in Quadrante is identified and a link to the journal's website is included.