Financial Education in Brazil and Portugal: Paths and reflections on proposals aimed at Elementary and Secondary Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48489/quadrante.35191

Keywords:

mathematics education, school financial education, national financial education strategies, elementary and secondary education

Abstract

The Organization for Economic Cooperation and Development (OECD) began studies on Financial Education in the 2000s, which culminated in an initial understanding of this topic in 2005, and in challenges for implementing actions in member and non-member countries. Thus, countries like Brazil and Portugal, for example, have developed their strategies and have currently included Financial Education in their school curricula. In this context, we aim to establish an analysis of possible convergences and divergences in the path of insertion of Financial Education in Brazil and Portugal, emphasizing the current proposals for its discussion in Elementary and Secondary Education in these countries. We adopt a critical perspective of Financial Education in the context of Mathematics Education, including concerns that are not limited to the economic sphere, but reach other dimensions connected to the theme, especially social and environmental. In methodological terms, we carried out a bibliographic study, with documentary analysis and a qualitative approach. We can observe convergences in the path of Financial Education in both countries, such as the beginning of Financial Education propositions based on OECD ideas and actions promoted by banks. Regarding the school curriculum, both in Brazil and in Portugal, the theme is mostly associated with Mathematics.

References

Baroni, A. K. C. (2021). Educação Financeira no contexto da Educação Matemática: possibilidades para a formação inicial do professor. [Tese de doutorado não publicada]. Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Geociências e Ciências Exatas.

Baroni, A. K. C., Hartmann, A. L. B. & Carvalho, C. C. S. de (Orgs.). (2021). Uma abordagem crítica da Educação Financeira na formação do professor de Matemática. Appris.

Brasil. (1998a). Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. (3.º e 4.º ciclos do Ensino Fundamental). MEC.

Brasil. (1998b). Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: apresentação dos Temas Transversais. MEC.

Brasil. (2010). Decreto nº 7.397, de 22 de dezembro de 2010.

Brasil. (2011). Estratégia Nacional de Educação Financeira. Plano diretor da ENEF.

Brasil. (2013a). Brasil: Implementando a Estratégia Nacional de Educação Financeira. Banco Central do Brasil.

Brasil. (2013b) Banco Central do Brasil. Caderno de Educação Financeira – Gestão de Finanças Pessoais. BCB.

Brasil. (2015). Deliberação n.º 17 de 16 de março de 2015. CONEF - Comitê Nacional de Educação Financeira.

Brasil. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação.

Brasil. (2020). Decreto n.º 10.393, de 9 de junho de 2020. Institui a nova Estratégia Nacional de Educação Financeira - ENEF e o Fórum Brasileiro de Educação Financeira - FBEF.

Campos, C. R., & Coutinho, C. Q. S. (Orgs.). (2020). Educação Financeira no contexto da Educação Matemática. (1 ed.). Akademy.

Domingos, A. M. D., & Santiago, A. (2016). Concepções e práticas de professores de matemática sobre Educação Financeira. Revista de Educação, Ciências e Matemática, 6(3), 2–18.

Fiorentini, D., & Lorenzato, S. (1994). Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Autores Associados.

Freire, P. (1979). Conscientização – Teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. Cortez & Moraes.

Hartmann, A. L. B. (2021). A educação financeira nos cursos de licenciatura em matemática da Universidade Estadual Paulista – Unesp. [Dissertação de mestrado não publicada]. Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Geociências e Ciências Exatas.

Hartmann, A. L. B., & Baroni, A. K. C. (2021). Os espaços da Educação Financeira na Base Nacional Comum Curricular. In A. K. C. Baroni, A. L. B. Hartmann, & C. C. S. de Carvalho (Orgs.), Uma abordagem crítica da Educação Financeira na formação do professor de Matemática. Appris

Kistemann Jr, M. A., & Giordano, C. C. (Orgs.). (2024). Educação Financeira: olhares, incertezas e possibilidades. (1 ed.). Akademy.

Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (1986). Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. EPU.

Muniz, I. (2016). Econs ou Humanos? Um estudo sobre a tomada de decisão em ambientes de educação financeira escolar. [Tese de doutorado não publicada]. Universidade Federal do Rio de Janeiro.

OCDE. (2005a), Improving Financial Literacy: Analysis of Issues and Policies, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/9789264012578-en

OCDE. (2005b). Recommendation on Principles and Good Practices for Financial Education and Awareness. Directorade for Financial and Enterprice Affairs.

OCDE. (2020). Recommendation of the Council on Financial Literacy. OECD/Legal/0461.

OCDE. (2022). Guidance on Digital Delivery of Financial Education. OECD/INFE.

Pessoa, C. A. S., Muniz, I. Jr., & Kistemann Jr., M. A. (2018). Cenários sobre Educação Financeira Escolar: Entrelaçamentos entre a pesquisa, o currículo e a sala de aula de Matemática. Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana. 9(1), 1–28, https://doi.org/10.36397/emteia.v9i1.236528

Portugal. (2011). Conselho Nacional de Supervisores Financeiros. Plano Nacional de Formação Financeira 2011-2015. https://clientebancario.bportugal.pt/pt-pt/publicacao/plano-nacional-de-formacao-financeira-2011-2015

Portugal. (2012). Decreto-Lei n.º 139/2012. Diário da República n.º 129/2012, Série I de 2012-07-05. https://diariodarepublica.pt/dr/detalhe/decreto-lei/139-2012-178548

Portugal. (2013). Referencial de Educação Financeira para a Educação Pré-Escolar, o Ensino Básico, o Ensino Secundário e a Educação e Formação de Adultos. Lisboa, Portugal.

Portugal. (2016a). Conselho Nacional de Supervisores Financeiros. Plano Nacional de Formação Fi-nan¬ceira 2016-2020. https://www.todoscontam.pt/sites/default/files/2018-05/pnff16-20.pdf

Portugal. (2016b). Estratégia Nacional de Educação para a Cidadania. Despacho n.º 6173/2016, de 10 de maio. https://www.dge.mec.pt/sites/default/files/Projetos_Curriculares/Aprendizagens_Essenciais/2016_despacho6173.pdf

Portugal. (2018a). Despacho n.º 6944-A/2018, de 19 de julho. Aprendizagens Essenciais referentes ao Ensino Básico. https://www.dge.mec.pt/aprendizagens-essenciais-ensino-basico

Portugal. (2018b). Despacho n.º 8476-A/2018, de 31 de agosto. Aprendizagens Essenciais referentes ao Ensino Secundário. https://www.dge.mec.pt/aprendizagens-essenciais-ensino-secundario

Portugal. (2021). Despacho n.º 8209/2021, de 19 de agosto. Novas Aprendizagens Essenciais de Matemática. https://www.dge.mec.pt/aprendizagens-essenciais-ensino-basico

Portugal. (2022). Conselho Nacional de Supervisores Financeiros. Plano Nacional de Formação Financeira 2021-2025. 1ª reedição, fevereiro 2022

Portugal. (2023a). Despacho n.º 702/2023, de 13 de janeiro. Novas Aprendizagens Essenciais de Matemática para o Ensino Secundário. https://www.dge.mec.pt/aprendizagens-essenciais-ensino-secundario

Portugal. (2023b). Estratégia de Literacia Financeira Digital para Portugal. Banco de Portugal.

Santos, L. T. (2023). Como estudantes de 5.º ano refletem sobre temáticas relacionadas à educação financeira escolar? Um olhar na perspectiva dos atos dialógicos. [Tese de doutorado não publicada]. Universidade Federal de Pernambuco.

Santiago, A. E. E. (2015). A Educação Financeira Escolar em Portugal. Boletim GEPEM, 66, 20–30. https://doi.org/10.4322/gepem.2015.025

Saraiva, K. S. (2017). Os sujeitos endividados e a Educação Financeira. Educar em Revista, 66, 157–173, https://doi.org/10.1590/0104-4060.53867

Silva, A. M., & Powell, A. B. (2013). Um programa de Educação Financeira para a Matemática Escolar da Educação Básica. Anais do Encontro Nacional de Educação Matemática, (1–17). Pontifícia Universidade Católica do Paraná.

Skovsmose, O. (2014). Um convite à Educação Matemática Crítica. Papirus.

Vieira, G. S., & Pessoa, C. A. (2020). Educação Financeira pelo mundo: Como se organizam as Estratégias Nacionais? Educação Matemática Pesquisa, 22(2), 658–688. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2020v22i2p658-688

Published

2024-07-31

How to Cite

Hartmann, A. L., Baroni, A. K. ., Domingos, A. ., & Maltempi, M. . (2024). Financial Education in Brazil and Portugal: Paths and reflections on proposals aimed at Elementary and Secondary Education. Quadrante, 33(1), 112–132. https://doi.org/10.48489/quadrante.35191

Issue

Section

Articles