Leonor Santos: Studies about the mathematics teacher
DOI:
https://doi.org/10.48489/quadrante.36895Keywords:
mathematics teacher, professional development, in-service teacher education, initial teacher education, collaboration, reflectionAbstract
This article seeks to highlight the scientific contribution of Leonor Santos in relation to studies on the mathematics teacher, organized into six themes: studies on the professional practice of teachers, on initial teacher education and beginning teachers, on in-service teacher education, on educating teacher educators, on reviewing international studies and on reviewing studies at Quadrante. The studies presented point to five fundamental ideas: the adoption of an innovative curricular perspective valuing work based on investigative tasks, a special attention to the teacher’s practice based on knowledge in action, the valorisation of collaboration and reflection, and work from practice as a central element in teacher education processes that is especially far-reaching if it takes the form of research on practice. These are ideas that are still very relevant today.
References
Hargreaves, A. (1998). Os professores em tempos de mudança: O trabalho e a cultura dos professores na idade pós-moderna. McGraw Hill.
Hošpesová, A., Carrillo, J., & Santos, L. (2018). Mathematics teacher education and professional development. In T. Dreyfus, M. Artigue, D. Potari, S. Prediger, & K. Ruthven (Eds.), Developing Research in Mathematics Education. Routledge.
Loucks-Horsley, S., Hewson, P. W., Love, N., & Stiles, K. E. (1998). Designing professional development for teachers of science and mathematics. Corwin Press.
Martins, C., & Santos, L. (2011). Refletir no âmbito do PFCM: Algumas ideias emergentes. Educação & Matemática, 113, 45–48. https://em.apm.pt/index.php/em/article/view/1945
Martins, C., & Santos, L. (2012). O Programa de Formação Contínua em Matemática como contexto favorável para o desenvolvimento da capacidade de reflexão de professores do 1.º ciclo. Quadrante, 21(1), 95–119. https://doi.org/10.48489/quadrante.22870
Ponte, J. P., Guerreiro, A., Cunha, H., Duarte, J., Martinho, H., Martins, C., L. Menezes, L., Menino, H., Pinto, H., Santos, L., Varandas, J. M., Veia, L., & Viseu, F. (2007). A comunicação nas práticas de jovens professores de Matemática. Revista Portuguesa de Educação, 20(2), 39–74. https://hdl.handle.net/1822/26431
Ponte, J. P., & Santos, L. (1998). Práticas lectivas num contexto de reforma curricular. Quadrante, 7(1), 3–33. https://doi.org/10.48489/quadrante.22703
Ponte, J. P., & Santos, L. (2004). Refletir sobre as práticas de formação. Educação & Matemática, 79, 2–4. https://em.apm.pt/index.php/em/issue/view/81/84
Ponte, J. P., & Santos, L. (2005). A distance in-service teacher education setting focused on mathematics investigations: The role of reflection and collaboration. Interactive Educational Multimedia, 11, 1–22. https://revistes.ub.edu/index.php/IEM/article/view/11802
Ponte, J. P., & Santos, L. (2007). Formação contínua de professores a distância com foco nas investigações matemáticas: O papel da reflexão e da colaboração. In F. A. Costa, H. Peralta, & S. Viseu (Orgs.), As TIC na educação em Portugal: Concepções e práticas. Porto Editora.
Ponte, J. P., Santos, L., Oliveira, H., & Henriques, A. (2017). Research on teaching practice in a Portuguese initial secondary mathematics teacher education program. ZDM Mathematics Education, 49, 291–303. https://doi.org/10.1007/s11858-017-0847-7
Santos, L. (2001). A prática lectiva como actividade de resolução de problemas: Um estudo com três professoras do ensino secundário. Tese de doutoramento. Universidade de Lisboa.
Santos, L., Moreira, D., Menezes, L., Oliveira, I., Ponte, J. P., Martins, C., Guerreiro, A., Cunha, H., Duarte, J., Martinho, M. H., Pinto, H., Menino, H., Varandas, J. M., Veia, L., & Viseu, F. (2008). Conhecimento profissional do jovem professor de Matemática sobre os alunos. Revista de Educação, 16(2), 33–64. https://hdl.handle.net/1822/32424
Santos, L., & Ponte, J. P. (2002). A prática lectiva como actividade de resolução de problemas: Um estudo com três professoras do ensino secundário. Quadrante, 11(2), 29–54. https://doi.org/10.48489/quadrante.22753
Santos, L., Serrazina, L., & Martinho, M. H. (2022). Estudos sobre o professor que ensina Matemática ao longo de 30 anos na revista Quadrante. Quadrante, 31(2), 94–121. https://doi.org/10.48489/quadrante.27813
Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. Avebury.
Smith, M. S. (2001). Practice-based professional development for teachers of mathematics. NCTM.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) belongs to Quadrante. Nevertheless, we encourage articles to be published in institutional or personal repositories as long as their original publication in Quadrante is identified and a link to the journal's website is included.