Written mathematics communication of future teachers from the early years of elementary school involving algebraic thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.48489/quadrante.22571

Keywords:

Written mathematical communication, Algebraic thinking, Prospective teachers

Abstract

This article presents results of a research that aimed at investigating the written mathematical communication of future teachers of the first years of elementary school, in relation to algebraic thinking. From the four dimensions of written mathematical communication – clarity, reasoning, logic, and depth –, identified by the adopted theoretical framework, an organization and interpretation of the data was carried out. The analyzed materials were the records written by the participating preservice teachers when they solved a task. The results reveal that, in relation to the clarity dimension, the registers present definite ideas, but they use vocabulary that is not very precise or understandable and they resort to inappropriate representations. Regarding the reasoning dimension, the records did not present formalized ideas. In the logical dimension, the records had predominant concentrations in the low and medium levels, as they present a superficial or imprecise logical organization. As for the depth dimension, it is observed that the records do not present algebraic explanations about the situation. The data indicates that future teachers are not able, in general, to accurately express algebraic constructions to explain certain situations, sometimes in the context of the tasks.

References

Araújo, A. F., & Borralho, A. (2018). Comunicação Matemática: Uma contribuição nas práticas letivas. In F. Soares & B. Dassie (Orgs.), Atas VII Encontro de Educação Matemática (pp. 1-12). Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Educação Matemática.

Barbosa, A., & Vale I. (2018). O contributo de uma Gallery Walk para promover a comunicação matemática. Educação e Matemática, 149-150, 2-8.

Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70.

Blanton, J. J., & Kaput, M. L. (2005). Characterizing a classroom practice that promotes algebraic reasoning. Journal for Research in Mathematics Education, 36(5), 412–446.

Canavarro, A. P. (2009). O pensamento algébrico na aprendizagem da Matemática nos primeiros anos. Quadrante, 16(2), 81-118.

Cândido, P. (2001). Comunicação em Matemática. In K. Smole & M. Diniz (Orgs.), Ler, escrever e resolver problemas (pp. 15-28). Porto Alegre: Artmed Editora.

Coelho, F. U., & Aguiar, M. (2018). A história da álgebra e o pensamento algébrico: Correlações com o ensino. Estudos Avançados, 32(94), 171-187. http://dx.doi.org/10.1590/s0103-40142018.3294.0013

Costa, E., & Pires, M. V. (2016). Comunicar por escrito em matemática: Um estudo com alunos do 5º ano. In M. H. Martinho, R. A. Tomás Ferreira, I. Vale & H. Guimarães (Eds.), Atas do XXVII Seminário de Investigação em Educação Matemática (pp. 405-419). Lisboa: Associação de Professores de Matemática.

Guerreiro, A., Tomás Ferreira, R. A., Menezes, L., & Martinho, M. H. (2015). Comunicação na sala de aula: A perspetiva do ensino exploratório da matemática. Zetetiké, 23(44), 279-295.

Freitas, M. T. A. (2006). A escrita no processo de formação contínua do professor de matemática (Tese de Doutoramento). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, Brasil.

Hoffman, B. V. S. (2012). O uso de diferentes formas de comunicação em aulas de matemática no ensino fundamental (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, Brasil.

Kaput, J. (2008). What is algebra? What is algebraic reasoning? In J. Kaput, D. Carraher, & M. Blanton (Eds.), Algebra in the early grades (pp. 5–17). New York: Lawrence Erlbaum Associates.

Linhart, J. M. (2014). Teaching writing and communication in a mathematical modeling course. PRIMUS: Problems, Resources, and Issues in Mathematics Undergraduate Studies, 24(7), 594-607.

Lüdke, M., & André, M. E. D. (2013). Pesquisa em Educação: Abordagens qualitativas (2.ª ed.). São Paulo: E.P.U.

Martinho, M. H., & Rocha, H. (2018). A escrita matemática e a intuição em Geometria. Educação e Matemática, 150, 34-38.

Menezes, L., Ferreira, R. A. T., Martinho, M. H., & Guerreiro, A. (2014). Comunicação nas práticas letivas dos professores de Matemática. In J. P. Ponte (Org.), Práticas profissionais de professores de Matemática (pp. 135-161). Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.

Mestre, C. M. M. V. (2014). O desenvolvimento do pensamento algébrico de alunos do 4.º ano de escolaridade: Uma experiência de ensino (Tese de Doutoramento). Universidade de Lisboa, Lisboa, Portugal.

National Council of Teachers of Mathematics (1991). Normas para o currículo e a avaliação em Matemática escolar (tradução do inglês). Lisboa: Associação de Professores de Matemática.

National Council of Teachers of Mathematics (1994). Normas profissionais para o ensino da Matemática (tradução do inglês). Lisboa: Associação de Professores de Matemática.

National Council of Teachers of Mathematics (2017). Princípios para a ação: Assegurar a todos o sucesso em Matemática (tradução do inglês). Lisboa: Associação de Professores de Matemática.

Pantaleon, K. V., Juniati, D., Lukito, A., & Mandur, K. (2018). The written mathematical communication profile of prospective math teacher in mathematical proving. Journal of Physics: Conf. Series, 947, 1-6. doi:10.1088/1742-6596/947/1/012070

Passos, C. L. B. (2008). A comunicação nas aulas de matemática revelada nas narrativas escritas em diários reflexivos de futuros professores. Interacções, 8, 18-36.

Phillips, E., & Crespo, S. (1996). Developing written communication in mathematics through math penpal letters. Learning of Mathematics, 16(1), 15-22.

Pimm, D. (1987) Speaking mathematically: Communication in mathematics classrooms. London: Routledge and Kegan Paul.

Pires, M. V., Costa, E. A. da., & Leite, C. P. (2018). Contributos para análise da comunicação (matemática) escrita dos alunos. Educação e Matemática, 149-150, 28-32.

Planas, N., Morgan, C., & Schütte, M. (2018). Mathematics education and language: Lessons and directions from two decades of research. In T. Dreyfus, M. Artigue, D. Potari, S. Prediger & K. Ruthven (Eds.), Developing research in mathematics education. Twenty years of communication, cooperation and collaboration in Europe (pp. 196-210). New York: Routledge.

Ponte, J. P., Boavida, A. M., Graça, M., & Abrantes, P. (1997). Didáctica da Matemática. Lisboa: Departamento de Ensino Secundário-Ministério da Educação.

Ponte, J. P., Guerreiro, A., Cunha, H., Duarte, J., Martinho, M. H., Martins, C., Menezes, L., Menino, H., Pinto, H., Santos, L., Varandas, J. M., Veia, L., & Viseu, F. (2007). A comunicação nas práticas de jovens professores de Matemática. Revista Portuguesa de Educação, 20(2), 39-74.

Ponte, J. P., & Branco, N. (2013). Pensamento algébrico na formação inicial de professores. Educar em Revista, 50, 135-155.

Roldão, M. C. (2007). Formar para a excelência profissional – Pressupostos e rupturas nos níveis iniciais da docência. Educação e Linguagem, 10(15), 18-42.

Santos, L., & Semana, S. (2014). Developing mathematics written communication through expository writing supported by assessment practices. Educational Studies in Mathematics, 88, 65-87.

Verschaffel, L., Greer, B., & De Corte, E. (2007). Whole number concepts and operations. In F. K. Lester (Ed.) Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 557-628). Charlotte, NC: NCTM & Information Age Publishing.

Published

2020-12-29

How to Cite

Goma, J. L. de S., Manrique, A. L., & Martinho, M. H. (2020). Written mathematics communication of future teachers from the early years of elementary school involving algebraic thinking. Quadrante, 29(2), 47–67. https://doi.org/10.48489/quadrante.22571

Issue

Section

Articles